Angsten

|
|
Angsten

Angsten

Angst is een veel voorkomende emotie. Zonder angst gevoelens kan de mens zich niet ontwikkelen. Zelfbewustzijn is het vormen van een oordeel en de verantwoording nemen voor eigen daden. Deze zijn onlosmakelijke verbonden met angstgevoelens. Angst is een natuurlijke waarschuwing voor gevaar. Angst kan ook een op de toekomst gericht gevoel zijn. Angst dat je niet voldoet aan verwachtingen. Je bent bang voor iets wat zou kunnen gebeuren. Angst kan verlammend werken maar kan ook uitdagend zijn.

Een mens lijdt nog het meest door het lijden dat hij vreest.

Angst kan zich op verschillende manieren uiten in: gevoelens,/gedrag en lichamelijke klachten.

Hooggevoeligheid & angst

De één is gevoeliger dan de ander. Als HSP’er ben je gevoelig voor sferen en indrukken in en om je heen. Angst komt vaak voor bij personen die hooggevoelig zijn, juist doordat je je niet bewust bent van wat er in en om je heen gebeurt. Angst is hierbij geen kenmerk maar een veel voorkomend gevolg. Naast hooggevoelig zijn is er vaak een ingrijpende gebeurtenis nodig om daadwerkelijk een angststoornis te krijgen. Ook is het zo dat wanneer je veel levensgebeurtenissen in korte tijd meemaakt (een nieuwe baan, een huwelijk, een verhuizing, overlijden van dierbaren, een ongeluk) je algehele stressniveau behoorlijk kan oplopen. Dat is op zichzelf al een voedingsbodem voor het ontstaan van angsten.

Angst maakt dat je je kwetsbaar voelt en je wil zo snel mogelijk af van dat gevoel.

Serotonine
Serotonine is een neurotransmitter. Dat is een stof die ervoor zorgt dat boodschappen in de hersenen van de ene zenuw naar de andere worden doorgegeven. Te weinig van deze neurotransmitter kan leiden tot angsten. Bij de Hsp’er kan het voorkomen dat de hoeveelheid serotonine die in de hersenen aanwezig is te laag is (bronvermelding: Elain Aron).

Hoe werkt het in je lichaam?
Angst begint in je hersenen als een situatie die wordt herkend als dreiging of risico. De zogenaamde amandelkern (amygdala) is betrokken bij het aanleren van angsten. Angstige ervaringen kunnen zeer langdurig een indruk achter laten in dit hersengebied, ook wanneer het gevaar allang geweken is. Dat kan verklaren dat iemand bang blijft voor zaken, waarvan hij ‘met zijn verstand’ wel kan beredeneren dat de angst ongegrond is. Je lichaam schiet in “stress” adrenaline giert door je lichaam, je hart gaat sneller pompen, je ademhaling gaat sneller, je spieren spannen zich, je gaat zweten…je bent fysiek klaar om te gaan vluchten, vechten of bevriezen.

Lichamelijke klachten o.a:

    • Vermoeidheid
    • Buikpijn
    • Maagklachten
    • Spijsverteringsklachten
    • Slapeloosheid
    • Hoofdpijn

Als je de confrontatie met de angst vermijdt leidt dat (in plaats van het ontwikkelen van moed) tot toename van angst, waarbij gevoelens van angst en onrust steeds aanwezig zijn en vermijding je leven zal bepalen.

Angst veranderd niets aan het verdriet van gisteren en het lost je problemen voor morgen niet op. Het enige dat angst doet is je vandaag verlammen.

Angst en overprikkeling
Angst en overprikkeling gaan vaak gelijk op. Angst geeft veel overprikkeling en overprikkeling leidt tot angsten: Je bent sneller angstig, onzeker of paniekerig als je al overprikkeld bent. Omdat je lichaam al alert is en in stress verkeerd hoeft er minder te gebeuren voor angst geactiveerd wordt. Hsp’s hebben meer last van overprikkeling en kunnen  vatbaarder zijn voor angst. Voorkomen dat je te erg overprikkeld raakt en chronische overprikkeling aanpakken, is een belangrijke stap in het aanpakken van angst en paniek. Daarnaast is het aanleren hoe je je gedachten de baas kunt zijn een pre en hoe je kunt voorkomen deze  angstige gedachten die opkomen niet te volgen. Het heeft namelijk helemaal geen zin. In een angsttoestand produceert je hoofd voornamelijk gedachten die de overprikkeling en dus de angst verergeren. Je kunt niet objectief denken op dat moment.

Faalangst is angst dat je niet voldoet aan de gestelde verwachtingen

Begeleiding: “Ontwikkel moed en erken af met (faal)angst”
Wat kun je verwachten. We gaan samen kijken naar je angsten, waar ze ontstaan zijn en hoe je ze kunt neutraliseren. Gezamenlijk maken we een begeleidingsplan en bespreken we het aantal stappen die nodig zijn om je angsten te over winnen. Je leert meer lichaamsbewustzijn creëren zodat je weet wat er in je lichaam gebeurt. Als je weet wat je voelt krijg je hier meer controle over waardoor je steviger in je schoenen komt te staan en je jouw eigen angsten kunt over winnen.

 

Blogberichten

Hoe overwin ik mijn angsten

Op jonge leeftijd was ik al bang in het donker. Wat heb ik als kind
Lees meer

Wilt u uw angst de baas zijn? Vul dan het onderstaande formulier in.

Uw naam *

Uw e-mailadres *

Uw adres *

Postcode *

Plaatsnaam *

Land *

Telefoonnummer

Geboortedatum

Klacht *